"Drieluik" Eind jaren 70
Deze tekening vond ik in een mapje met dierbare tekeningen.
Dat had ik op de omslag geschreven.
Er zitten hoofdzakelijk oude tekeningen in, meestal wat kleiner van formaat en gemaakt in de zeventiger jaren.
Ik weet nog goed dat we in het tweede jaar van de academie, het eerste vakjaar in 1971 1972, zoals dat heette, het boek De geverfde vogel van Jerzy Koscinsky moesten lezen en illustreren.
Dat was gelijk al een heftige opdracht want het boek gaat over de tweede wereldoorlog en de hoofdpersoon was een jongetje van een jaar of zes à zeven.
Vermoed werd in die tijd dat hij het zelf was, want het speelde in Polen en hij was van Poolse origine.
Het zouden zijn ervaringen uit die tijd zijn en als dat zo is en daar twijfel ik geen moment aan, dan heeft hij een heftige tijd meegemaakt.
En dan druk ik me zeer voorzichtig uit.
Ga er maar aan staan als klein mannetje en grotendeels alleen op zichzelf aangewezen.
In een hoek gedreven en niet weten of de mensen, waar hij op dat moment was, wel goed voor hem zouden zijn.
Dat was natuurlijk niet zo, dus kwam hij op een gegeven moment alleen in een groot donker bos terecht.
Ik ken het verhaal niet meer exact, maar de hoofdpunten zeker nog wel.
Een oudere, meer ervaren, jongen leerde hem dat hij een vuurbus moest zien te krijgen en het was heel belangrijk die bus dag en nacht te laten branden.
Het brandend houden moest hij doen door de bus in het rond te slingeren.
Dat is gelukt, maar je moet niet vragen hoe.
In vreemde situaties moest hij zich eerst schuil houden, want het was gevaarlijk voor een kind om zomaar op iemand af te stappen.
Eenzame en bange nachten in het bos of aan de rand van een dorp.
Dan bij mensen terecht komen die hem wel even van een ziekte zouden genezen, dus groeven ze hem in, om de aarde en de pieren en andere aarde dieren hun werk te laten doen.
Angstige uren beleven omdat een kraai wel erg dicht bij kwam en het op zijn glinsterende ogen voorzien had,
Stil moeten zijn op een zolder omdat beneden een man bezig was een vrouw te mishandelen.
En dat allemaal, door een scheur in de vloer, van boven af te zien als getuige.
Dan was alleen zijn in de natuur soms nog de beste oplossing.
Het moge duidelijk zijn en zeker voor diegenen die het boek gelezen hebben, dat ik niet eens de heftigste scènes getekend en beschreven heb.
Ik geloof dat ik de enige uit de klas was die het hele boek gelezen en geïllustreerd heb.
Zo'n braaf baasje was ik toen zeker nog wel.
Vond het ook heel interessant om te doen.
Van onze hoofd docent moesten we ook de oude Russische meesters lezen.
Gogolj, Dostojevski, Tsjechov, Tolstoi en nog een paar.
Dat heb ik met veel plezier gedaan.
Met name een verhaal maakte destijds op mij grote indruk.
Ik wist op de een of andere manier gewoon dat dit een belangrijk verhaal was.
Voor mij in ieder geval wel.
Het ging over vier jonge mannen die aan de kunstacademie gingen studeren en natuurlijk allemaal een droom hadden een succesvol kunstenaar te worden.
Al tijdens de studie koos er een voor het geld.
Hij kon goed portretten schilderen en kreeg daar al vroeg goed voor betaald.
Hij ging daar dus mee door.
Later volgden twee van zijn kameraden zijn voorbeeld en gingen ook goed geld verdienen aan hun kunstige vaardigheden.
De vierde jongeman moest er niets van hebben en koos ervoor zijn eigen pad te volgen.
Jarenlang ploeterde hij zonder noemenswaardig succes.
Zijn drie vroegere vrienden was hij al lang uit het oog verloren en zij hem.
De drie waren geziene en succesvolle kunstschilders, maar het succes voldeed niet meer, Ze waren inmiddels te zeer gehecht aan het geld dat ze ermee verdienden om nog iets anders te gaan doen bovendien deed het aanzien hen ook goed.
Maar toen, jaren en jaren later, waren ze allemaal tegelijk in een museum voor een tentoonstelling en zagen de drie vrienden een groepje opgewonden mensen staan. Nieuwsgierig kwamen ze dichterbij en zagen dat er een slordig geklede man een aantal schitterende doeken liet zien.
Ze kenden de man niet en keken nog eens goed.
Nee maar, het was hun oude kameraad van de kunstacademie van jaren geleden.
Hij was zich door blijven ontwikkelen en had daar buitengewoon mooie resultaten door behaald.
Ineens begrepen de drie dat hij door zich niets van het gemakkelijke succes aan te trekken, zich naar een hoog niveau had getild.
Dit was wat zij wel hadden willen doen.
Maar dat ging niet meer.
Zij hadden hun tijd verspild aan geld, aanzien, succes en een comfortabel leven.
Dit is natuurlijk in mijn woorden het verhaal eenvoudig verteld.
Het originele verhaal is uiteraard de moeite meer dan waard.
De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik op dit moment even de naam van de schrijver niet weet, maar het is in ieder geval een van bovenstaande schrijvers geweest.
Het verhaal maakte grote indruk op mij, omdat ik instinctief goed wist dat het een grote waarheid en wijsheid in zich droeg.
Hoe makkelijk is het, als je het vermogen hebt dat te doen, om voor het grote en gemakkelijke geld te gaan.
|
Tekening voor een makelaar ergens in het land. |
Eerlijk is eerlijk ik heb ook geprobeerd geld te verdienen met mijn tekenvaardigheden.
Dat dit niet gelukt is, ligt geheel aan mij en niet aan mijn tekenvaardigheden, want die waren goed genoeg.
Ik zie om me heen genoeg werk waarvan ik denk dat het niet eens zoveel beter is als het mijne, natuurlijk zie ik ook genoeg werk waarvan ik denk: "Wauw, ik zou willen dat ik dit ook kon."
Maar ik heb me ook altijd vastgehouden aan de vierde jongeman.
Hij koos zijn eigen weg en is er uiteindelijk ook gekomen.
|
"Topverkoper" Voor dezelfde makelaar. |
Dit is een beetje een lange inleiding voor waar ik het vandaag over wil hebben, want ik ben op de een of andere manier ook op mijn eigen manier door gegaan en heb me ontwikkeld.
Dat dat niet op zichtbaar materieel niveau is, kan me inmiddels helemaal niets meer schelen.
Mijn innerlijke rijkdom neemt niemand me weer af.
Dat geldt natuurlijk voor iedereen, doet er niet toe of de rijkdom groot is of wat minder groot.
Alles wat je ervaren hebt is van jouw, daar kan een deurwaarder van de belastingdienst helemaal niets aan veranderen.
En o, wat zouden ze dat graag willen.
Met die gasten kom ik er wel uit.
Het gaat erom wat ik nu met mijn leven verder ga doen.
Deze serie blogs schrijven is er een voorbeeld van.
Het voelt als een grote rijkdom dat ze gelezen en bekeken worden.
Ook de Goof Wordt vervolgd blogs worden goed gelezen en ook die worden gewaardeerd. Voor mij is het balsem op de grote wond als ik hoor dat gevraagd wordt wanneer er weer een nieuwe Goof komt.
Dat zijn dan meestal mensen die ik niet eens ken.
Sommigen hopen zelfs dat Goof nog heel lang onder die steen blijft liggen.
En ik kan nu al zeggen dat hij er inderdaad nog onder ligt, al geldt dat inmiddels niet meer voor mijzelf.
Ik heb gedaan wat ik moest doen om er onderuit te komen.
Door het gebrek aan materieel succes moest ik wel naar binnen om te kijken wat er in godsnaam met mij aan de hand was.
Nou niks dus.
Ik moest alleen mijn aandacht op andere dingen richten.
Dat heb ik gedaan en ben dat meer en meer gaan doen.
Ondertussen ben ik op allerlei manieren in leven gehouden.
Onder andere doordat ik zo af en toe nog wat werk had, zodat ik in mijn eerste levensbehoeften kon voorzien.
Dat was vanaf begin 2009, daarvoor ben ik ook op de een of andere manier overal doorheen gerold.
Achteraf gezien verbaas ik me er wel eens over hoe dat gegaan is.
Ik schrijf er zo nu en dan een beetje over.
Beetje bij beetje.
Iedere keer weer wat meer.
Het gaat een beetje kris kras, maar op de een of andere manier is dat ook goed.
Zoals altijd komt het wanneer het goed is en ook hoe het goed is.
Dat merkte ik ook weer met de tekeningen bij de geverfde vogel.
Ik heb ze niet met voorbedachte rade zo gescand en geplaatst, dat is geheel onbewust gebeurd.
Inmiddels is mijn vertrouwen in wat er nog gaat komen groter dan ooit.
Op de een of andere manier komt er ook weer wat meer werk en de aanvragen komen weer wat vaker door.
6 en 7 juni zomaar twee optredens achter elkaar.
Dat is tegenwoordig voor mij vrij uniek, waar dat tussen 1992 en begin 2009 meer regel dan uitzondering was.
In de goede maanden was het heel normaal dat ik drie of vier dagen per week ergens een optreden had. Ik kan me ook goed herinneren dat ik in tien dagen 11 optredens had staan.
Dan was ik daarna ook wel even aan wat rust toe, want het is slopend werk, daar vergissen velen zich deerlijk in.
Daar gaat het nu even niet om, ik zou die hoeveelheid op dit moment niet eens meer willen.
Dan komt er van schrijven niks meer terecht en dat is toch wat ik wel erg graag doe.
Ik wilde 'het liefste doe' schrijven, maar ik bedacht me gelijk dat ik het werk als acteur/muzikant/potsenmaker ook wel heel erg leuk vind.
De afgelopen jaren had ik er de energie gewoon niet meer voor.
Mensen, wat ben ik ontzettend moe geweest.
Niet te filmen, maar dat zou dan een saai en kort filmpje van een snurkend hofnar geworden zijn.
Bepaald geen kaskraker.
Alweer niet.
|
En de boer hij ploegde voort. Ik had in die tijd nog een beetje haar. |
Weten dat je door moet en weten dat het zwaar is en nog zwaarder wordt en toch volhouden omdat ik ook heel goed wist dat er aan het einde van de tunnel weer licht was.
Dat ik zelf mijn grootste lichtbron bleek te zijn was niet eens zo verrassend meer, want wij hebben allemaal een prachtig licht in ons branden.
Anders zouden we er niet zijn.
Mijn leven heeft dus in het teken gestaan van het weer herontdekken van dat licht en het gebruiken om mijn eigen leven te verbeteren en tegelijkertijd ook dat van anderen iets te verlichten.
Het klinkt verheven, maar dat valt reuze mee, het is iets dat ieder mens in zich heeft.
We hoeven het alleen maar te herinneren en bereidt te zijn ernaar op zoek te gaan.
Meer is niet nodig, want we weten het allemaal al.
Ik vertel helemaal niets nieuws.
|
Merlijn de tovenaar voor de intelligente database voor de talencursus |
Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in Merlijn de tovenaar.
Laat hij nou net later ook gewoon de opgestegen meester Saint Germain zijn en in de tussentijd is hij nog meer geweest, dat kun je zelf allemaal vinden als je bereidt bent op zoek te gaan naar waar we vandaan komen en weer naar terug gaan en ook waarom.
Saint Germain heeft veel geschilderd, getekend, geschreven en gemusiceerd, ook was hij een buitengewoon goede alchimist en produceerde voor je ogen prachtige en zuivere edelsten en andersoortige juwelen en net wat op dat moment nodig was.
Natuurlijk geloofden weinigen hem en zelfs nu zal er door deze of gene smalend geglimlacht worden, maar dat moet dan maar.
Er zijn vele boeken door zijn toedoen tot stand gekomen.
Inmiddels zijn er een paar vertaald en de goede boekhandel heeft ze, of kan er aan komen.
Ik heb er een paar gewoon in het Engels gekocht en gelezen.
Mooi, interessant en buitengewoon verhelderend.
Gaandeweg kwam ik een boekje tegen dat echt door hem geschreven was.
In het Louvre in Parijs, kun je het originele manuscript nog zien.
Het boekje heet La très sainte Trinosophie.
Geschreven door Le comte de saint Germain.
Gelukkig voor mij stond naast de franse tekst de engelse vertaling.
The most holy Trinosophia.
Mijn frans komt namelijk niet veel verder dan Je 't aime.
Wel belangrijk natuurlijk.
En 'Je parle un très petit peu Francais.'
Toch wel triest als je bedenkt hoeveel mensen geprobeerd hebben mij het frans machtig te laten worden, alleen frans en ik werkten niet samen.
Dan houdt het op.
En ik wilde echt wel.
Het bleef gewoon niet hangen, zoals engels en duits dat veel beter deden.
Aan me blijven kleven.
Ik wilde de spelling van de boektitel even controleren en typte de franse titel in en zie daar, een hele lijst met hits en eentje met pdf erachter.
Die aangeklikt, et voilà, het hele verhaal gewoon vrij op internet.
Ik heb er jaren over gedaan om zover te komen dat het mij vond, maar iedereen die het lezen wil kan het nu dus gewoon via internet lezen.
Het gaat, in eenvoudige woorden gezegd, over de weg die de mens af moet leggen van begin tot einde hier op aarde.
Als ik het niet goed zeg, dan komt hij me dat straks vertellen.
Het is niet in gewone taal geschreven, maar vooral in beeldtaal, metaforen en geheimtaal.
Het beschrijft echter nauwkeurig wat er met je gebeurt op ieder vlak van je eigen ontwikkeling.
Ik weet nu even niet meer welke proef mij duidelijk bij bleef, maar zoals zo vaak (altijd) blijft dat wat voor mij belangrijk is, hangen.
De afgelopen jaren hebben zich dan ook exact afgespeeld zoals in een van de proeven, zoals ik ze gemakshalve even noem, beschreven staat.
Ik wist niet alleen dat ik het zo moest doen, ik zag het ook.
Gaandeweg zag ik mezelf ook vorderingen maken.
Inmiddels ben ik aan het einde van die proeve gekomen en ga ik vrolijk verder met de volgende.
Ik merk vanzelf wel wat het wordt, ik weet alleen dat ik me er geen zorgen over hoef te maken, omdat iedereen die er aan toe is ook geholpen wordt om het goed te doorstaan.
Je moet het echter wel zelf doen.
Een ander kan het niet voor je doen, alleen helpen kan en mag, anders heeft het geen zin.
In het voorwoord wordt het een en ander over Saint Germain verteld en ik wou dat ik hem gekend had.
Dat zou trouwens heel goed gekund hebben, want we leven niet een leven, maar vele honderden levens, als het er niet nog meer zijn.
In deze tijd leven veel mensen die al hele oude zielen zijn en dus al heel veel levens ervaren hebben.
Dus ook diegenen, die het op dit moment allemaal flauwekul vinden en ervan overtuigd zijn dat het leven geen zin heeft en dat ik allemaal onzin uit zit te kramen.
Laat ze er zelf maar achter komen, op hun eigen tijd.
Gelukkig leven we niet meer in een tijd dat brandstapels snel opgericht worden en met hem of haar die dit soort dingen verkondigden erop in brand gestoken werden.
Gelijk een goede reden voor mensen, die meer wisten, om hun kennis en wijsheid gecodeerd en in metaforen op te schrijven en het via geheime genootschappen door te geven, zodat het voor latere generaties, zoals wij nu, overgeleverd zou zijn, met het doel dat wij het ook weer door zullen geven.
Het gaat om de reis, niet om het eindresultaat.
Van de reis leer je het meeste, dat kan ik uit eigen ervaring vertellen, want het is waar.
Laatst vroeg een vriend aan mij hoe ik aan al die informatie kwam.
Hij gebruikte een ander woord, maar dat doe ik nu even niet.
Ik zei zoals ik dat zo vaak tijdens een van mijn rollen op feesten gezegd heb als men mij vroeg of ik soms psychologie of filosofie gestudeerd had en ik dat met een verontschuldigende glimlach ontkende en als antwoord gaf 'dat het leven mij deze kant op geslagen had.'
Dat klinkt misschien hard, maar het voelt vaak echt wel zo.
Maar ik ben ook blij dat het leven mij deze kant op geslagen heeft, anders had ik het nooit geleerd, want er is geen studie, op geen enkele universiteit ter wereld die je kan leren wat het leven je leert.
Door alleen maar boeken te lezen doe je kennis op en kennis is nog geen wijsheid.
Wijsheid is begrepen kennis.
En dat kun je niet op school leren, van geen enkele docent, hoe geleerd of hoe wijs die persoon ook is.
Ik hoop dat ik een beetje van mijn eigen wijsheid aan mijn kinderen en kleinkinderen kan doorgeven, want dat zou hen een beetje kunnen helpen.
Ze zullen het wel allemaal zelf moeten doen, maar het helpt als je wat van je oude vader en/of grootvader gehoord hebt.
Helaas weet ik van mijn vader en grootvader niet al te veel en dat komt omdat ze beiden veel te jong gestorven zijn.
Mijn vader toen toen hij 65 ik pas 31 was en nog voor een grote uitdaging stond en mijn opa stierf toen ik 19 was en net een beetje verstand begon te krijgen om het ergens met hem over te hebben.
Dat zou hij ook graag gewild hebben dat weet ik zeker.
Gelukkig heb ik genoeg van mijn vader geleerd en dat komt omdat ik daarvoor open stond. Maar ook niet meer dan ik op dat moment aan kon.
Daarom schrijf ik deze blogs, want stel dat ze meer willen weten van die maffe opa van hun, en ik kan het ze niet meer vertellen omdat ik er even niet ben, dan kunnen ze dit allemaal terug lezen en er hun voordeel mee doen.
Hoe heb ik overleefd terwijl ik met mijn 'proef' bezig was?
Ik heb me aan al datgene vastgeklampt waar ik vertrouwen in had.
Dat was enerzijds de groep reisgenoten onder leiding van Marie Thérèse en verder alles waar ik mee uit de voeten kon.
Dat was boeken lezen als die van Saint Germain en met tarotkaarten werken en met de engelen kaarten van Doreen Virtue en veel slapen en mediteren en mijn innerlijk Licht versterken en er mee leren te werken.
En nog wat meer natuurlijk.
Door vele vele innerlijke reizen heb ik de hele kolerezooi aan ellende, frustraties, blokkades en overtuigingen die ik nog met me meedroeg, opgespoord en opgelost.
Dat kan echt alleen maar als je dat in je gevoel weet te brengen, met je verstand los je echt niets op.
Ja even, maar de eerst volgende keer gaat het op een iets andere, maar uiteindelijk toch op dezelfde manier weer mis.
En doet het meer pijn.
Sommigen hebben een hoge pijngrens.
Ik ook.
Maar eenmaal begonnen met mijn innerlijk reisbureau, ben ik overal geweest waar iets op te ruimen viel.
Ik hoop hier andere mensen ook mee te kunnen helpen als ze dat willen en bereid zijn om naar zichzelf te kijken.
Want als je al je problemen blijft projecteren op anderen, heb je nog wel een weg af te leggen.
Dat heb je ook als je dat traject van innerlijk onderzoek begint, maar dan ben je er in ieder geval mee bezig.
Bedenk wel dat het altijd jouw eigen weg is die je aflegt, je moet het altijd op de voor jou beste manier doen.
Het maakt niet uit wat en hoe je het doet, als je het maar doet.
Wat ik ook gedaan heb is symbolen tekenen en er voor het slapen gaan naar kijken en naar boven laten komen wat het mij op dat moment te zeggen had.
Ik heb er nogal wat gemaakt, en ik kies er voor nu een paar uit waarvan ik denk dat het goed is.
|
De staf |
Wat ik gedaan heb is een pak correspondentiekaarten kopen en er met een fineliner uit de losse pols symbolen op tekenen.
Het maakt niet uit met welke je begint, als je maar begint.
Ik ben begonnen met de staf.
Dat is een symbool wat in de tarotkaarten gebruikt wordt en in het latere kaartspel klaveren heet.
Op een gegeven moment vond ik de staf te kaal en ben er blaadjes aan gaan tekenen omdat blaadjes voor mij leven betekent.
Het betekende ook dat er leven in mijn ervaringen, die betrekking op de staf hadden, kwam.
De staf staat voor vele dingen, dat mag je zelf uit zoeken.
Alle wijzen uit de bijbel droegen een staf met zich mee, ook de kluizenaar heeft een staf. Het is de negende kaart van de grote Arcana.
Wierp Mozes zijn staf niet op de grond en werd het een slang die sterker was dan de slangen van de farao?
Ik ben niet bijbelvast, althans niet in dit leven, dus vergeef me als ik een farao ten tonele voer terwijl het gewoon een eenvoudige dictator was, al moet het verschil in sommige gevallen nog bewezen worden.
Een staf staat onder andere voor kennis, wijsheid en vaardigheden.
De kluizenaar heeft de staf vast, hij steunt er niet op.
In de eerste kaart van de grote Arcana zien we de Zot, ook wel de nar of joker genoemd, het is de enige kaart uit de grote arcana die het huidige kaartspel gehaald heeft en het is tegelijk ook de enige kaart die in bepaalde spelletjes alle ander kaarten kan vervangen.
De Zot heeft als getal de 0 en hij draagt de staf horizontaal over zijn schouder met een knapzak eraan geknoopt.
|
De cirkel
|
De cirkel wordt in de boeken over het tarot spel omschreven als het 'onbegrensde begrensde' en het 'begrensde onbegrensde'.
Wat niet anders betekent dan dat alles mogelijk is.
Je mag het ook God noemen, want God is alles in EEN en EEN in alles, of 'Het Al in Een' en 'Een in Het Al'.
Doe ermee wat je wilt, maar een van de vele wijze lessen die de tarot mee geeft is, dat op ieder niveau wat je betreedt je weer als de Zot begint, want de Zot beziet alles met nieuwe ogen, en alles voor de eerste keer.
Dus als je als een kind bent, dan doe je het goed, dan leer je het snelst en het meest.
Dus als je als de Zot je leven leeft, dan heeft het ego geen vat op je en kun je vrijuit leven en leren.
Moet je dan al koppeltje duikelend en jonglerend door het leven?
Niet letterlijk nee, maar over het algemeen wel figuurlijk, want je komt hoe dan ook in nieuwe situaties terecht waar je struikelt en moet jongleren met de gegevens die je op dat moment hebt.
Dat ervaar je als je ergens voor het eerst gaat werken, als je voor de eerste keer een vriendje of vriendinnetje hebt.
Als je voor de eerste keer je schoonouders ontmoet en die geen zin hebben in zo'n langharige, gitaar spelende aan de kunstacademie studerende slungel bent die het oogappeltje van vader van zijn borst komt rukken.
Waarschijnlijk allemaal herkenbare situaties.
Ik heb het nog als ik iets voor de eerste keer moet doen.
Ik weet heus wel dat ik me er uit weet te redden, en dat komt omdat ik inmiddels aardig kan jongleren, geestelijk en creatief gezien dan.
Het is zo gek nog niet of ik red me wel, maar dat komt omdat ik al een aantal jaren als nar, zot, clown mijn levens geleefd heb.
De staf staat ook symbool voor het cijfer 1.
|
Alle cijfers, getallen, zijn opgebouwd vanuit de 1
|
Je ziet het, elk cijfer is opgebouwd uit een staf met nog een staf erbij en dan nog een erbij. Tot het moment dat het onoverzichtelijk word en toen hebben 'ze' een handige variant bedacht die ook nog eens visueel goed werkte.
De 4 is een staf rechtop voorafgaand aan een V.
In bovenstaande tekening ben ik tot en met de tien gegaan.
In de tarot gaan ze uit van een cyclus van 1 tot en met 9.
Alle getallen daarna zijn terug te voeren tot getallen uit die eerste reeks.
10 is dus een 1 + 0 = 1
11 is 1 + 1 = 2
18 is 1 + 8 = 9
144 is 1 + 4 + 4 = 9
288 is 2 + 8 + 8 = 18 = 1 + 8 = 9
144 is 12 x 12.
12 = 3
3 x 3 = 9
Leuk hè.
9 is een prachtig getal.
Het is niet alleen het einde van een cyclus, maar ook de allesomvattende wijsheid van dat moment na het doorlopen van de voorafgaande cyclus.
Ik vond het erg leuk om te leren, dat alles wat je bij 9 optelt weer uitkomt op hetzelfde getal.
6 + 9 = 15 1 + 5 = 6
Probeer het maar.
De dag van je geboorte geeft ook al aan wat je bent.
Is jouw geboortedag een 1, dat kan dus de eerste van de maand zijn, maar ook de tiende van de maand of de negentiende van de maand. Het heeft met het bewustzijnsniveau te maken waar je aan mag werken.
Ben je op de 12e jarig, dan hoeft dat niet per se te betekenen, dat je op het bewustzijnsniveau van de 12 bent, maar het kan wel zo zijn dat je je eigen bewustzijn van 3 naar dat van 3 op het niveau van 12 moet/mag brengen.
Iedere cyclus staat dus symbool voor een niveau van ervaringen, de daaropvolgende cyclus staat dan symbool voor ervaringen voortbordurend op de eerste cyclus van ervaringen.
Dat noemen wij leven.
Daarom doe je in ieder leven dat je leeft, ervaringen op die je weer verder brengen.
Voor alle duidelijkheid, geld levert geen toegang tot een volgend leefniveau en diploma's en status en (adellijke)titels dus ook niet.
Alleen de ervaring die je in ieder leven opdoet, en bewust tot je genomen hebt, brengt je verder.
Nou hoef je natuurlijk niet als een gek ineens heel bewust te gaan leven, maar het kan absoluut geen kwaad om eens in de spiegel te kijken en je de vraag te stellen waar je in 's hemelsnaam mee bezig bent.
Je krijgt geheid antwoord, meestal direkt.
Maar omdat niet iedereen gewend is om naar direkt gegeven antwoorden te luisteren, kan het wel een tijdje duren voor je het begrijpt en/of ziet.
Tijd speelt geen rol, want buiten onze derde dimensie bestaat geen tijd, dat is alleen voor deze sfeer uitgevonden.
Alles speelt zich dus tegelijkertijd af.
|
De Sleutel |
De sleutel geeft toegang tot een andere ruimte.
Als je over een sleutel droomt, dan kan dat heel eenvoudig betekenen dat je toegang tot bepaalde kennis of informatie te wachten staat, of dat je juist je best moet doen die sleutel te vinden zodat je verder kunt.
Een sleutel geeft toegang, maar kan ook de toegang juist even verhinderen.
De sleutel kan in sommige gevallen ook betekenen dat je pas verder kunt als je de huidige situatie begrepen en opgelost hebt.
Het hangt er helemaal van af waar je mee bezig bent en wat je wilt en wat je nog meer in die droom tegenkomt.
Het is dus heel gewoon dat een sleutel en welk ander symbool dan ook, voor iedereen iets anders betekent of kan betekenen.
Zo gaat dat.
Je weet zelf over het algemeen wel wat het voor jou betekent.
Vertrouw op je gevoel.
Op je intuïtie.
|
Driehoek man |
Zoals Saint Germain ons vertelt heeft is het Zijn erg belangrijk.
I AM, that I AM. IK BEN dat IK BEN.
De driehoek met de punt naar boven staat symbool voor het mannelijke, de man.
IK BEN MAN. Dat is dus een hele krachtige affirmatie.
Ik heb de I AM formule heel wat keren gebruikt voor allerlei mogelijkheden.
Zoals hij al schreef onder het pseudoniem Shakespeare, To be or not to be, gaf Saint Germain al aan dat To Be het antwoord IS.
Dus IK BEN.
|
Driehoek vrouw |
Dus staat de driehoek met de punt naar beneden symbool voor het vrouwelijke, de vrouw.
Als vrouw zeg je dan IK BEN VROUW.
Punt naar boven of naar beneden betekent het gevende en het ontvangende principe.
|
Zeshoek is man/vrouw. De complete mens. Dat wat we zijn en ook weer worden. |
Man en vrouw samen zijn EEN.
In dit geval zeg je gewoon IK BEN SAMEN EEN, of IK BEN EEN.
De zeshoek is gevormd uit de twee driehoeken ineen geschoven, dus man en vrouw samen EEN.
De een is niks zonder de ander en de ander is niks zonder de een.
Samen zijn we sterk, afgezonderd van elkaar houden we geen stand.
Overal waar de man zich superieur opstelt aan de vrouw zie je onvrede tot aan de vreselijkste oorlogen aan toe.
Als de vrouw zich superieur opstelt aan de man volgt ook destructie.
Het een houdt geen stand zonder het ander.
|
De vlinder
|
De vlinder is een teer wezentje dat op zijn/haar vleugels vaak afschrikwekkende beeltenissen van bijvoorbeeld grote ogen heeft. Dit alles om zich op voorhand te beschermen tegen al te opdringerige soortgenoten en bloeddorstige vijanden.
De vlinder staat symbool voor liefde en transformatie.
Als een vlinder op je arm, schouder, hoofd of op je hand gaat zitten, of waar dan ook op je lichaam, dan betekent dat dat er liefde in de buurt is en transformatie op komst.
Ook dit kan op vele manieren zijn.
Het kan natuurlijk wel, maar hoeft niet per se te betekenen dat de grote liefde van je leven op de stoep staat, het kan gewoon betekenen dat de natuur van je houdt.
Je hond, je kat, maar ook je vrienden of je gidsen en/of de engelen, dat zijn per slot ook je vrienden.
En transformatie hoeft niet per se de grote transformatie te zijn zoals nu de aarde doormaakt naar het volgende zijnsniveau.
Hoe hard de oude krachten proberen het oude te laten voortbestaan.
Verweer heeft geen zin, het proces is al in volle gang.
Kijk maar naar het weer, de politiek, het overal opstekende geweld.
Dat hoort allemaal bij veranderingen.
Transformatie kan ook hele kleine veranderingen betekenen.
Zoals een andere interesse krijgen.
De dingen anders gaan zien.
Dat gaat vaak in kleine stapjes.
Voetje voor voetje.
Zo gaan alle reizen, ze beginnen met de eerste stap.
Grote of kleine stappen, je komt er altijd, als je maar door blijft stappen.
Dat heb ik ook gedaan en dat doe ik nog steeds en dat blijf ik doen.
Onderweg verlies je vrienden, maar je wint ze ook.
Zo gaat dat,.
Soms kom je oude vrienden weer tegen, die hebben dan ook hun reis gedaan, zoals dat voor hen goed was en is.
Het is allemaal niet zo moeilijk.
We maken het onszelf vaak moeilijk.
|
Voor de liefhebbers; de link van het boekje van Sant Germain: http://ascension-research.org/The_Most_Holy_Trinosophia_of_the_Comte_de_St_Germain.pdf
BeantwoordenVerwijderen